Select Page

Τμήμα Δημοσιογραφίας και Μέσων Μαζικής Επικοινωνίας Α.Π.Θ.

Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών στην Επικοινωνία

Πρόσκληση υποβολής υποψηφιοτήτων για το ακαδημαϊκό έτος 2024-2025

Το Τμήμα Δημοσιογραφίας και Μέσων Μαζικής Επικοινωνίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης προσκαλεί σε υποβολή υποψηφιοτήτων για την εισαγωγή και φοίτηση στο Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών «Επικοινωνία» για το ακαδημαϊκό έτος 2024-25.

Δηλώσεις μαθημάτων και διπλωματικών εργασιών – Εαρινό εξάμηνο 2023-24

Δηλώσεις μαθημάτων και διπλωματικών εργασιών για το εαρινό εξάμηνο 2023-24

Προκήρυξη υποτροφίας από το Ίδρυμα Μπότση

Το Ίδρυμα Προαγωγής Δημοσιογραφίας Αθανασίου Βασ. Μπότση στο πλαίσιο του σκοπού του προκηρύσσει υποτροφίες μεταπτυχιακών σπουδών στη Δημοσιογραφία.

Ανακοίνωση για το μάθημα “Μεθοδολογία Έρευνας της Επικοινωνίας και του Πολιτισμού” 16/10/2023

Ανακοίνωση για το μάθημα “Μεθοδολογία Έρευνας της Επικοινωνίας και του Πολιτισμού”

Ανακοίνωση για το μάθημα “Μεθοδολογία Έρευνας της Επικοινωνίας και του Πολιτισμού” 9/10/2023

Ανακοίνωση για το μάθημα “Μεθοδολογία Έρευνας της Επικοινωνίας και του Πολιτισμού”

Ποιοτικές Μέθοδοι Έρευνας  

Διδάσκοντες: Περικλής Πολίτης

 

Περιγραφή:

Το μάθημα αποσκοπεί στην εξοικείωση των φοιτητών με τις ποιοτικές μεθόδους έρευνας, τα βασικά εργαλεία, τους τρόπους σχεδιασμού και αντιμετώπισης των δυσκολιών που εμπεριέχουν, ειδικά όσον αφορά στη μελέτη των μέσων επικοινωνίας. Οι μέθοδοι που κυρίως θα αναπτυχθούν έχουν να κάνουν με την ανάλυση πλαισίου, ανάλυση λόγου, θεματική και σημειωτική ανάλυση (γραπτών, εικονογραφικών και πολυμεσικών κειμένων), την ψηφιακή εθνογραφία, τις συνεντεύξεις βάθους, τις ομάδες εστίασης και την ιστορική-γενεαλογική έρευνα.

Στόχοι του μαθήματος

  • Απόκτηση δεξιοτήτων στη διατύπωση ερευνητικών ερωτημάτων, στην ανάπτυξη ιδεών καινοτομίας και δημιουργικότητας όσον αφορά τη διερεύνηση των πεδίων της δημοσιογραφίας και της δημοφιλούς κουλτούρας.
  • Εξέλιξη των ικανοτήτων κριτικής σκέψης και ερευνητικής διάθεσης, με τη διαμόρφωση διεπιστημονικών τρόπων κατανόησης της πραγματικότητας και εφαρμογής τους στην ατομική και συλλογική εμπειρία όσον αφορά τον κόσμο των media.
  • Ανάπτυξη δεξιοτήτων στην εφαρμογή ποιοτικών μεθολογικών εργαλείων στη διερεύνηση της παραγωγής και του περιεχόμενου των μέσων επικοινωνίας και την πρόσληψή του από το κοινό.

Ενδεικτικός σκελετός μαθήματος

1. Εισαγωγή στην αξία των ποιοτικών μεθόδων έρευνας στο πεδίο των μέσων επικοινωνίας και των πολιτισμικών σπουδών (1 μάθημα)

α. Μέθοδοι ανάλυσης εικόνας και κειμένου:

  1. Θεματική Ανάλυση (1 μάθημα)
  2. Σημειωτική Ανάλυση (1 μάθημα)
  3. Ανάλυση Πλαισίων (1 μάθημα)
  4. Ανάλυση Λόγου (2 μαθήματα)

β. Συμμετοχική παρατήρηση-έρευνα πεδίου

  1. Εθνομεθολογική έρευνα (1 μάθημα)
  2. Ψηφιακή εθνογραφία (1 μάθημα)

γ. Συνεντεύξεις

  1. Συνεντεύξεις βάθους (1 μάθημα)
  2. Focus groups (1 μάθημα)

δ. Ιστορική/γενεαλογική έρευνα (1 μάθημα)

Διδακτικές & μαθησιακές μέθοδοι – αξιολόγηση

Τρόπος παράδοσης

Διαλέξεις, σεμινάρια και ασκήσεις

Οργάνωση διδασκαλίας

Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου (ώρες)
Διαλέξεις & σεμινάρια 39
Προετοιμασία παρουσιάσεων 20
Συγγραφή εργασίας 91
Μελέτη βιβλιογραφίας 100
Σύνολο Μαθήματος 250

Τρόπος αξιολόγησης φοιτητών

20%  Συμμετοχή στη διαδικασία του μαθήματος (συζητήσεις-ασκήσεις).

30%  Προφορική παρουσίαση επιστημονικών άρθρων/βιβλίων με εστίαση σε συγκεκριμένες ποιοτικές μεθόδους έρευνας.

50%  Γραπτή εργασία που αφορά μικρής έκτασης εμπειρική έρευνα επάνω σε μια από τις προτεινόμενες ποιοτικές μεθόδους του μαθήματος.

5. Συνιστώμενη βιβλιογραφία

  • Babbie, E. (2018). Εισαγωγή στην κοινωνική έρευνα. Κριτική.
  • Berger, A. (2014). Media and communication research methods: An introduction to qualitative and quantitative approaches. SAGE Publications.
  • Bloor, M., Frankland, J., Thomas, M., Robson, K., & Stewart, K. (2001). Focus groups in social research. Sage.
  • Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (Eds.). (2017). The SAGE handbook of qualitative research (5η έκδ.). Sage Publishing.
  • Gee, J. P. (2011). An introduction to discourse analysis: Theory and method. Routledge.
  • Gunther, Κ., & van Leeuwen, T. (2010). H ανάγνωση των εικόνων: Η γραμματική του οπτικού σχεδιασμού. Επίκεντρο.
  • Hjorth, L., Horst, H., Galloway, A., & Bell, G. (2017). The Routledge companion to digital ethnography. Routledge.
  • Jensen, K. B., & Jankowski, N. W. (Eds.). (1991). A handbook of qualitative methodologies for mass communication research. Routledge.
  • Merrigan, G., & Huston, C. L. (2008). Communication research methods. Oxford University.
  • Rose, G. (2001). Visual methodologies. Sage Publications.
  • Παπαηλία, Π., & Πετρίδης, Π. (2015). Ψηφιακή εθνογραφία. ΣΕΑΒ.

 

Μεταπτυχιακές Σπουδές στην Επικοινωνία

Το πρόγραμμα στοχεύει στην καλλιέργεια και την προαγωγή της επιστημονικής γνώσης και την ανάπτυξη της έρευνας στα πεδία της επικοινωνίας.

© 2018 Τμήμα Δημοσιογραφίας και Μ.Μ.Ε Α.Π.Θ.

Τμήμα Δημοσιογραφίας και ΜΜΕ

Τμήμα Δημοσιογραφίας και ΜΜΕ

ΑΠΘ

Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης

Εργαστήριο Εφαρμογών Πληροφορικής στα ΜΜΕ

Εργαστήριο Εφαρμογών Πληροφορικής στα ΜΜΕ - Media Informatics Lab

Share This